keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Maton kudontaa

Työpaikallani on parit mattopuut ja olenkin pari vuotta haaveillut, että tekisin maton omin käsin. Nyt ennen joulua tuli mieleeni, että isompi sisareni on haaveillut räsymatoista. Loistava tekosyy!

Ryntäsin heti kudekauppaan ja ostin tarvikkeet maton tekoa varten.Värit oli helppo valita ja hieman googlailtuani hahmottelin mallin ruutupaperille. Ajatuksena oli tehdä neljällä eri värillä eri paksuisia raitoja. Räväkintä väriä eli keltaista ajattelin laittaa hieman vähemmän, jotta matosta ei tule liian huomiota herättävä. 


Tässä ostamani eri väriset kuteet. Osa on jo rullattu, mutta osa on vielä vyyhdeissä.


Tästä se lähtee, ensimmäinen raita jo valmiina. Kangaspuut sijaitsevat työpaikkani kellarissa, joten kuvakin on tämän ja loisteputkien vuoksi kauniin kellertävä:).

Maton tekeminen on itseasiassa varsin nopeaa puuhaa. Käytin trikookudetta. Tunnissa sain tehtyä noin 20 senttiä mattoa. Puiden leveys minulla oli 90 senttiä. Olen kauan sitten tehnyt poppana-liinan, joten minulla oli perusniksit takaraivossa. Työpaikkani käsityökerhon vetäjä auttoi minut alkuun neuvomalla puiden käytön ja kutomisen etenemisen. Hän oli myös tehnyt minulle jo alun valmiiksi. On minulla aika ihania työkavereita!



Tältä se näyttää valmiina! Matto on ollut valmiina jo parisen viikkoa, mutta minun on pitänyt piilotella asiaa jouluun saakka. Nyt sisko on lahjansa saanut, joten voin kertoa teillekin tästä kivasta harrastuksesta. Oikein hauskaa hommaa, kannattaa kokeilla:)


1 kommentti:

Kiitos kommentistasi!