torstai 12. helmikuuta 2015

Viikonloppuvisiitti Berliiniin

Lähdimme viime viikonloppuna pari viikkoa sitten varatulla matkalle Berliiniin. Tarkoituksena on ollut pistää joka kuukausi hieman säästöön tulevaa äitiysvapaa-aikaa varten. Tammikuussa kuitenkin iski sellaiset matkatäpinät, että päätimme lähteä vielä yhdelle matkalle ennen vauvan syntymää. Perinteinen kesäloma jää kuitenkin tänä vuonna tekemättä, joten käytimme tämän slotin ennakkoon;)

Berliini valikoitui kohteeksi mielenkiintoisuutensa ja varsin edullisten matkojen saldona. Kaupungissa on todella paljon tehtävää ja nähtävää. Siellä on mukava vain kävellä ja katsella paikkoja. Eri kaupunginosat ovat mukavan erinäköisiä. Mielenkiintoisia ravintoloita ja kahviloita on paljon ja yleensä hintataso on mukavan alhainen verraten Suomen hintoihin.

Lento Berliiniin ei kestä kuin pari tuntia, mikä on kyllä todella mukava lentoaika. Tällainen matka meni ainakin meikäläiseltä palloni kanssa ilman suurempia hässäköitä. Olin matkan aikana 30. raskausviikolla. Air Berlinillä luki, että lentää saa kuukauden päähän lasketusta ajasta. Mukana kannattaa kuitenkin olla viikon 28. jälkeen äitiyskortti ja myös lääkärintodistusta voidaan kysyä. Neuvolasta kuitenkin sanottiin, että lääkäriaikaa ei kunnalliselta lääkärintodistusta varten saa, joten minun olisi pitänyt mennä ykstyiselle sitä hakemaan. Lueskelin netistä, etteivät lentoyhtiöt lääkärintodistuksia kysele, joten päätin mennä riskillä. Molempiin suuntiin pääsin kyytiin ihan normaalisti:)

Kävin Berliinissä viimeksi ystäväni kanssa vajaa vuosi sitten, joten osasin hieman katsella hotellin sijaintia paremmin. Ihastuin silloin Friedrichschainin kaupunginosaan entisen Itä-Saksan puolella ja valitsin sieltä meille majoituspaikaksi hotel Zarenhofin. Hotelli oli mielestämme nappivalinta. Hotelli oli siisti ja rauhallinen. Se sijaitsi kuitenkin aivan Friedrichschainin kahviloiden, ravintoloiden ja pikkuliikkeiden vieressä. Myös lähimmälle metrolle oli noin 300 metriä, josta pääsi helposti valloittamaan muuta kaupunkia.

Päivämme täyttyivät mukavasti eri puolilla kaupunkia kierrellen. Vietimme varsin paljon aikaa päivistä ulkona kävellen, mikä oli todella virkistävää. Ilmat olivat varsin mukavat. Alkumatkasta pakkasta oli pari astetta päivällä ja illalla hieman enemmän. Mukavan raikas keli siis. Viimeisenä päivänä lämpötila kohosi muutaman asteen plussalle. Ilmat olivat siis aika samat kuin Helsingissä tai jopa hieman viileämmät. Lunta ei juuri ollut.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä eli lauantaina tutustuimme Friedrichschainiin ja Kreuzbergiin. Varsinkin Friedrichschainissa löytyi mukava katu täynnä lasten- ja sisustusliikkeitä, joissa oli kiva katsella. Mukaan tarttui ihana Freskin huppupyyhe. Miehen iloksi löysimme pari levyliikettä, josta hän sai täytettä LP-kokoelmiinsa. Friedrichschainissa oli myös Boxhagener Platzilla mukava tori, jossa piipahdimme. Sunnuntaina siellä olisi ollut ilmeisesti enemmänkin katsottavaa, mutta suuntasimme silloin toisaalle.

Sunnuntaina lähdimme aamusta Prenzlauer Bergiin, jossa on sunnuntaisin Mauerparkissa isohkot markkinat. Markkinoilta löytyi sekä kirpparitavaran myyjiä että uutta pienyrittäjien tavaraa. Paikalla oli myös useita LP-myyjiä miehelleni viihdytykseksi. Markkinat olivat ihan kiva, mutta pienemmät kuin olin kuvitellut. Voi tosin olla, että siellä on kesällä enemmän kauppiaita. Kiersimme myös Mittessä katsomassa muutamat tärkeimmät nähtävyydet ja piipahdimme Ramones museossa.

Ilaksi olimme ostaneet liput etukäteen Rocky Horror Show -musikaaliin Admiralspalastiin. Shown veti kiertävä ryhmä Lontoosta, joten esitys oli pääosin englanniksi. Parissa kohtaa lavalla piipahti myös kertoja, joka oli selkeästi jokin saksalainen julkkis vanhaherra. Hän kertoi tarinaa lyhyesti saksaksi. Ymmärsin osan ja mieheni ei tästä juuri mitään. Se ei kuitenkaan suuremmin haitannut musikaalinautintoa, sillä olimme tietoisia juonen kulusta. Esitys oli viihdyttävä ja näyttelijäsuoritukset erinomaisia. Ei kokemus kuitenkaan vedä vertoja esim. Lontoossa näkemälleni Oopperan Kummitukselle. Sanoisin, että kannatti käydä, mutta ei saanut aikaan suureellista ou jea -elämystä:)

Meillä oli maanantaina vielä koko päivä aikaa kierrellä, sillä lento takaisin lähti vasta yhdeksän jälkeen illalla. Suuntasimme ensin rehellisesti lännen puolelle Kurfürsterdammiin katsomaan menoa. Ajatuksena oli shoppaille siellä hieman, mutta emme oikein löytäneet sieltä sopivia liikkeitä. Europa Center -ostoskeskus oli mielestäni varsin ankea. KaDaWe oli puolestaan Stockan kaltainen tavaratalo, jossa oli pääosin arvokkaampaa tavaraa. Piipahdimme siellä lastenpuolella ja bpngasimme mm. 300 euron puvuntakin kokoa 80. Siirryimme siitä Potsdamer Platzilla olevaan Mall of Berlin ostoskeskukseen, joka oli makuuni huomattavasti kivempi. Siellä jäikin aika kesken, kun piti lähteä lentokenttää kohden.

Matka oli kaikenkaikkiaan oikein onnistunut. Tekemistä riitti, mutta hötkyillä ei kuitenkaan tarvinnut. Emme olleet suunnitelleen etukäteen ohjelmaa kovin tarkkaan, joten pystyimme katselemaan päivän mittaan fiiliksen mukaan, mitä tahdomme tehdä. Oikein mukavaa! Suosittelen kyllä kaupunkia kaikille!